06.09.2013 09:58

Espoon Asunnot selkeyttää asunnon hakemisen toimintatapoja

Oikeusasiamiehen kansliaan tehtiin vuosi sitten Espoon Asunnot Oy:stä kantelu liittyen yhtiön menettelyyn vuokra-asuntojen asukasvalinnoissa. Kantelu koski Espoon Asuntojen ilmoitusta luopua asuntojen paperihakemuksista sekä sosiaalityöntekijöiden kirjoittamien asuntopuoltojen huomioimista Espoon Asuntojen asukasvalinnoissa. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin antoi ratkaisunsa kanteluun elokuun lopussa.

Päätöksessään Sakslinilla ei ollut huomauttamista Espoon Asunnot Oy:n asukasvalintojen toteuttamisesta.

Sakslin kuitenkin esitti, että hyvän hallinnon perusteisiin kuuluvan palveluperiaatteen ja palvelun asianmukaisen vaatimuksen toteuttamiseksi yhtiön tulee palvella myös niitä asiakkaita, joiden kohdalla sähköisen hakemuksen jättäminen ei ole mahdollista.

Espoon Asuntojen asunnoista kiinnostuneet voivat hakea asuntoa täyttämällä sähköisen hakulomakkeen Espoon Asuntojen nettisivuilla tai käymällä asiakaspalvelussamme. Mikäli asiakkaallamme ei ole mahdollisuutta tehdä sähköistä hakemusta, on asiakaspalvelumme tiloissa varattu asiakkaiden käyttöön tietokone hakulomakkeen täyttöä varten. Lisäksi asiakaspalvelun henkilökunta auttaa tarvittaessa tietokoneen käytössä.

Asiakaspalvelussamme on nykyään mahdollista täyttää paperinen hakemus. Tarvittaessa toimitamme hakemuksen asiakkaalle postitse. Olemme myös selventäneet tämän käytännön yhtiömme kotisivuille.

Sähköisen lomakkeen käytöllä haluamme varmistaa, että hakijan tiedot ja toiveet asunnosta tulevat hakulomakkeeseen mahdollisimman oikein. Tämä nopeuttaa hakemusten käsittelyä ja estää mahdolliset virhetulkinnat hakemusten käsittelyssä.

Lisäksi Sakslin kiinnitti Espoon Asuntojen ja Espoon kaupungin huomiota siihen, että asiakkaille tulee tarjota palvelua ja neuvontaa myös kirjallisesti esimerkiksi kaupungin eri toimipisteissä jaettavilla esitteillä, joissa kerrotaan kattavasti kaikkien asiointi- ja palvelukanavien käyttömahdollisuuksista.

Espoon Asunnot palvelee asiakkaitaan päivittäin puhelimitse, kasvotusten ja sähköpostitse erilaisissa asumiseen liittyvissä asioissa. Kehitämme jatkuvasti toimintaamme ja asiakaspalveluamme niin, että asiakkaamme saisivat mahdollisimman kattavasti tietoa palveluistamme ja että asiakkaidemme asiointi kanssamme helpottuisi entisestään.

Arja Kottari
asiakkuusjohtaja

Oikopolut

Aakkoshakemisto