Ditt nya hem
Hämta nycklar
I ditt hyreskontrakt framgår när det träder i kraft. Det är dagen då du får hämta ut nycklarna från servicebolaget och flytta in i din nya bostad. Servicebolaget vill se hyreskontraktet och ditt identitetsbevis innan de ger dig nycklarna till din nya bostad mot kvittering. Om du har undertecknat hyreskontraktet elektroniskt, visa det till servicebolaget från din mobiltelefon eller skriv ut hyreskontraktet och ta det med dig. Om du har undertecknat hyreskontraktet hos vår kundtjänst, visa kontraktet som du fick därifrån. Nycklarna ska även alltid lämnas tillbaka till servicebolaget när hyresförhållandet avslutas.
Parkeringsplats och bastutid
Du kan boka parkeringsplats eller fråga om lediga platser genom att ringa kundtjänst. Om det inte finns några lediga platser kan du anmäla dig till en kö för att få en parkeringsplats senare. Hyran av en parkeringsplats beror på om det är en kall plats, en plats med en värmestolpe eller en plats i ett parkeringshus. I många av våra objekt finns det möjligt att skaffa en laddningsstation för el- och hybridbilar.
Parkeringsplatskontrakt skrivs med huvudhyresgästen. Efter att kontrakt skrivits, ger servicebolaget dig ett parkeringstillstånd och en värmestolpe eller en nyckel till parkeringshuset.
Bastutid kan bokas i samband med uthämtning av nycklar eller senare genom att ringa servicebolaget. Priset för den veckovisa bastutiden är 10 euro i månaden. Tiderna delas ut efter ett kösystem. En bastutid kan avbokas genom att ringa servicebolaget.
Parkeringsplatsen och bastutiden betalas i samband med hyran. När du har fått en parkeringsplats eller en bastutid skickar vi en ny hyresspecifikation till dig. I alla våra bostäders månadshyra ingår både bredband och vatten.
Konditionskortet
Vi ber dig vänligen att bedöma konditionen på din bostad inom två veckor från att avtalet har börjat gälla. Vi använder konditionskortet för att bedöma konditionen på bostaden när hyresgästerna byts ut. Vi ber dig fylla i kortet så noggrant som möjligt. Genom att fylla i och lämna in konditionskortet säkerställer du att du inte blir debiterad för eventuella skador som den föregående hyresgästen har orsakat.
- Om du undertecknar avtalet elektroniskt, har du fått en länk till det elektroniska formuläret skickad till din e-postadress. Vi rekommenderar att du använder det elektroniska formuläret, då du kan bifoga bilder på bostaden med det.
- Om du inte har möjlighet att fylla i det elektroniska formuläret, kan du även fylla i och skicka in konditionskortet, som du fick som e-postbilaga, till vår kundtjänsts e-postadress asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi.
Observera att fel och brister som utgör en olägenhet för boendet alltid måste anmälas separat till servicebolaget. Servicebolaget får inte information om fel som anges via konditionskortet.
Ansvaret för flyttstädningen åligger alltid hyresgästen som flyttar ut. Om bostaden har städats bristfälligt, ska du anmäla det till vår kundtjänst.
Förrådsutrymmen
Din bostad har ett förrådsutrymme och det har samma nummer som bostaden. Förrådet måste hållas låst och det är ditt ansvar att skaffa ett lås. Använd alltid förrådet som tillhör bostaden så att inga problem uppstår vid flytt. Kontakta servicebolaget om saker från tidigare hyresgäster lämnats kvar i förrådet.
I förrådet kan du förvara olika slags lös egendom som hör till ett hem. Förvara inte lättantändliga vätskor där, eftersom det är förbjudet av brandsäkerhetsskäl. Av samma skäl är det inte tillåtet att förvara saker i källarkorridorer, trappor eller trapphus.