Bild
Kuvassa piirros vuokrasopimuksen solmimisesta ja muutosta.
Nyheter 28.2.2024

Vår nya onlinetjänst öppnar sina dörrar denna vår!

Nu blir det imponerande siffror! Vårt kundserviceteam svarade på över 25 000 samtal och hanterade mer än 29 000 e-postmeddelanden och formulär förra året. En del av dessa kontakter fortsatte till förvaltningen, samtidigt som vår hyresövervakning svarade på nästan 11 000 samtal om hyresbetalningar.

När våren kommer, kommer dessa team med sin expertis och utmärkta service att kompletteras av vår nya onlinetjänst. Genom dess virtuella dörrar kan du stega in i alla faser av boendet, från att ansöka om en lägenhet till att säga upp den – och bäst av allt, dessa dörrar är öppna dygnet runt, året om. Vår onlinetjänst betjänar dig på finska, engelska och svenska i alla ärenden.

Är det dags för dig att ansöka om bostad just nu?

I så fall kan du redan ha märkt vår annons om att vi inför en ny bostadsansökan den 13 mars 2024. Det innebär att alla ansökningar som gjorts före den 12 mars 2024 har sitt sista giltighetsdatum den 30 mars 2024. När du ansöker om bostad den 13 mars 2024 eller senare, sparas din ansökan automatiskt i vårt nya system, där den är giltig i tre (3) månader.

En helt ny funktion från och med den 13 mars är att du vid mottagandet av bekräftelsen får en första inloggningslänk till den sökandes onlinetjänst. Logga in och redigera din bostadsansökan eller förläng dess giltighet när det passar dig bäst! Du kan också häva din ansökan i samma tjänst om det inte längre är aktuellt att söka bostad. Alla ändringar träder i kraft omedelbart.

Med EAsy blir det lätt för dig

Byggarbetena för vår boendesida EAsy pågår fortfarande, men i april är det dags för invigning! Då hittar du bakom inloggningslänken ett helt nytt sätt att sköta ärenden hos oss.

Vi vill att EAsy ska vara, precis som namnet antyder, en enkel och bekymmersfri plats för dig att sköta om ditt boende. Där kan du:

  • fylla i en elektronisk konditionsrapport när du flyttar in i en ny bostad,
  • överskåda och uppdatera dina kontaktuppgifter,
  • lära känna information om din fastighet,
  • lämna felanmälan och följa dess framsteg,
  • hålla dig uppdaterad om din fastighets energi- och vattenförbrukning,
  • hitta alla boendemeddelanden på ett ställe,
  • ansöka om tillstånd för DIY-renoveringar,
  • överskåda din hyresavtalsinformation,
  • se information och status för hyra och andra avgifter, samt
  • säga upp ditt hyreskontrakt för bostaden.

Var tålmodig en stund till

Bakom allt detta ligger en stor systemförändring som påverkar många av våra centrala processer. Därför förbereder vi den noggrant. En viktig del av förändringen är att testa det nya systemet och utbilda personalen i dess användning, vilket kommer att medföra tillfälliga begränsningar i öppettiderna för vår kundtelefontjänst under de kommande veckorna.

Du hittar alltid den senaste informationen om eventuella avvikande öppettider för vår kundtelefontjänst i den gula bannern placerad överst på vår hemsida.

Tack för ditt tålamod under denna övergångsperiod!