Boende
Vi betjänar våra boenden via många kanaler
I det här avsnittet på webbplatsen hittar du användbar information om boendet. Du har också hjälp av chattboten som du hittar nere till höger på sidan om du har godkänt kakorna. Om du inte hittar svar på dina frågor kan du sköta ärenden som gäller ditt boende med oss på webben, per telefon och e-post.
Om du kontaktar per telefon eller e-post, vänligen vänd dig till Esbo Bostäder i följande ärenden: boende, avtal, bostadserbjudanden, bilplatser och hyresbetalning. Om ditt ärende gäller felanmälningar eller bastuturer bör du kontakta servicebolaget.
Många ärenden i anslutning till boendet sköts behändigt i e-tjänsten EAsy, som alltid är öppen.
I EAsy kan du till exempel
- kontrollera situationen för dina betalningar
- betala fakturor i anslutning till hyran
- lämna in en felanmälan och följa upp hur den framskrider
- läsa aktuella meddelanden om ditt bostadshus
- hålla dina kontaktuppgifter uppdaterade.
I EAsy hittar du även EAsychat. Vår professionella kundservicepersonal strävar efter att vara på plats i chatten vardagar kl. 12–15.
Om du behöver hjälp med att ta i bruk eller använda EAsy hittar du anvisningar här.
Vanliga frågor om boendet
På den här sidan har vi samlat svar på vanliga frågor om boendet.
Under vanliga frågor hittar du knapparna med vilka du kan förflytta dig till andra sidor i det här avsnittet. På sidorna finns omfattande information om hyresboende.
Vart kan jag anmäla om något går sönder i mitt hem?
Brådskande felanmälningar
Om felet måste åtgärdas omedelbart, ring servicebolaget. Sådana fel är till exempel vattenskador. Ring också servicebolaget om du behöver få dörren öppnad.
Servicebolagens kontaktuppgifter finns i EAsy och på anslagstavlan i ditt hus.
Fel som inte behöver åtgärdas omedelbart
Kontrollera i ansvarsfördelningstabellen om servicebolaget ska åtgärda felet.
Om reparationen ankommer på servicebolaget:
- Logga in i EAsy och gör en felanmälan. På så sätt kan du följa med hur ditt ärende framskrider i onlinetjänsten.
- Du kan också göra en felanmälan med en elektronisk blankett. Då kan du inte följa med hur ditt ärende framskrider.
Var kan jag boka en bastutur?
Du kan boka en bastutur hos ditt servicebolag. Kontakta också servicebolaget om du vill avboka din bastutur eller ändra tidpunkten för den.
Servicebolagets uppgifter finns i EAsy och på anslagstavlan i ditt hus.
Mer information om bastuturer, hur man bokar och betalar för dem finns på sidan Gemensamma lokaler och gård.
Hur får jag en bilplats?
På sidan Bilplatser hittar du information om bilplatser, hur man bokar dem och vad de kostar.
Hur kan jag uträtta ärenden för någon annans räkning?
Om du vill uträtta ärenden som gäller en annan persons boende behöver du en fullmakt av personen. Med fullmakten ger en annan person dig tillstånd att uträtta ärenden för hens räkning. Vi kan inte lämna ut några uppgifter till dig om vi inte har fått en skriftlig fullmakt innan du uträttar ärenden för personen. Du hittar mallen för fullmakten på sidan Blanketter.
Vad kan jag göra om det förekommer boendestörningar i huset?
Om din grannes agerande stör dig, läs anvisningarna på sidan Störningar i boendet.
Vad ska jag göra om det är för varmt i bostaden?
Under uppvärmningssäsongen är måltemperaturen i bostäderna 21 grader, med en tillåten variation på en och en halv grad.
Om du tycker om svalare inomhusluft än den målsatta temperaturen kan du justera batteriets termostat så att temperaturen blir mindre. Om temperaturen under uppvärmningssäsongen överskrider måltemperaturen ska du kontakta fastighetens servicebolag.
Vid värmebölja kan temperaturen i bostäderna bli obehaglig. Då är det bra att komma ihåg några tips med vilka rumsluften hålls något svalare.
- Stäng gardinerna eller persiennerna dagtid så att solen inte värmer upp bostaden inomhus.
- Vädra tidigt på morgonen och sent på kvällen när luften är svalare. Vädra med korsdrag om det är möjligt.
- Släck onödiga elapparater och onödig belysning eftersom de alstrar extra värme.
Vad ska jag göra om det är för kallt i min bostad?
Under uppvärmningssäsongen är måltemperaturen i bostäderna 21 grader, med en tillåten variation på en och en halv grad.
Nästan alla våra bostäder har ett smart uppvärmningssystem. Systemet reglerar automatiskt uppvärmningen enligt bostadens temperatur, husets egenskaper och väderprognoser.
Om du upplever att det är kallt i din bostad, mät temperaturen i mitten av rummet på cirka en meters höjd.
Om temperaturen är under målnivån eller om det känns dragigt i bostaden, läs anvisningarna på sidan Skötselanvisningar.
Vem ansvarar för snö- och sandningsarbeten?
Det är vanligtvis fastighetens servicebolag som ansvarar för plogning och sandning. Servicebolaget plogar gemensamma passager. Därtill sköter det snöarbetena och sandningen utanför ytterdörrarna.
Om dörren till din bostad öppnas direkt ut är det ditt eget ansvar att göra snöarbeten och sanda passagen som leder till din dörr. Detsamma gäller för dörrarna till separata förråd.
Om det finns en balkong eller en lägenhetsgård vid din bostad, kom ihåg att göra snöarbeten vid dem. De fungerar som nödutgångar.
Servicebolaget tar bort snön från mitten av parkeringsområdet och från rutten som leder till allmänna vägar. Om du har en bilplats ansvarar du själv för snöröjningen på bilplatsen. Du ska också själv sköta snöröjningen och sandningen i de smala områdena mellan bilarna tillsammans med innehavaren av den intilliggande bilplatsen. Närmare information finns i villkoren för bekräftelsen av bilplatsen som du har fått i samband med reserveringen av bilplatsen.