Kundtjänster och kontaktuppgifter
Sökande
Vi betjänar bostadssökande på webben – inte per telefon eller e-post. Anvisningar, information och digitala tjänster hittar du i avsnittet För sökande.
Boende
Frågor som gäller boende och hyresavtal
Information om boende och hyresavtal hittar du i EAsy och i avsnittet För boende på vår webbplats.
- I EAsy kan du bland annat uppdatera dina kontaktuppgifter och lägga till ditt kontonummer, läsa boendebrev och göra felanmälningar.
- Chatboten EAsyChat i EAsy ger dig råd i frågor som rör boende. Vid behov kopplar EAsyChat dig till en kundrådgivare som är tillgänglig vardagar kl. 12–15.
Kundtjänst
tfn 09 3544 5000 mån–fre kl. 9–12 (lna/msa)
asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi
Postadress
Esbo Bostäder Ab
Finnviksvägen 1
02230 Esbo
Hyresbetalning och fakturor tili boende
I Easy hittar du information om ditt hyresavtal, fakturor och betalningar från och med hyresavtalets startdatum. Du kan kontrollera om dina betalningar är uppdaterade och betala fakturor i anslutning till hyresboendet i avsnittet Mitt hushåll och avtal.
Hyresövervakning
tfn 09 3544 5000 mån–fre kl. 9–11 (lna/msa)
asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi
Bilplatser
Om du vill hyra eller säga upp en bilplats, gör det via detta formulär (på finska).
Du kan också sköta ärenden som gäller bilplats i EAsyChat. Vid behov kopplar chatten dig till en kundrådgivare som är tillgänglig vardagar kl. 12–15.
Läs mer: Bilplatser
Kundtjänst
tfn 09 3544 5000 mån–fre kl. 9–12 (lna/msa)
asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi
Felanmälningar och servicebegäran
Fel som måste åtgärdas omedelbart
Om felet måste åtgärdas omedelbart, ring fastighetsbolaget. Sådana fel är till exempel vattenskador.
Servicebolagets kontaktuppgifter hittar du i EAsy och på anslagstavlan i ditt hus.
Fel som inte behöver åtgärdas omedelbart
Kontrollera i ansvarsfördelningstabellen om det är fastighetsskötseln som ska åtgärda felet. Om det är fastighetsbolagets ansvar:
- Logga in i EAsy och gör en felanmälan. Då kan du följa upp ärendet i e-tjänsten.
- Du kan också göra en felanmälan via ett elektroniskt formulär. Då kan du inte följa upp ärendet.
Samarbetspartner, intressenter och andra aktörer
Växeln
tfn 09 3544 5000 mån–fre kl. 9–12 (lna/msa)
asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi
Postadress:
Esbo Bostäder Ab
Finnviksvägen 1
02230 Esbo
Kontakt för medier
Journalistförfrågningar: viestinta@espoonasunnot.fi
- Kommunikationschef Hanna-Maija Loikkanen, tel. 0400 387 384
- Kommunikationsspecialist Ann-Marie Nystedt, tel. 050 336 2568
- Kommunikationsplanerare Hannele Leino, tel. 043 825 1372
Vi hanterar inte kundärenden via denna kontakt.
Faktureringsanvisning för leverantörer
Skicka fakturan som elektronisk nätfaktura. Följ anvisningen nedan samt eventuella separata ändrings- och tilläggsanvisningar.
Faktureringsadress
Esbo Bostäder Ab
Finnviksvägen 1
02230 Esbo
Nätfaktureringsuppgifter
FO-nummer 1565281-0
E-fakturaadress: 003715652810
Operatör: CGI Finland Ab
Förmedlarkod: 003703575029
Fakturan ska uppfylla följande krav
- Fakturan har adresserats till Esbo Bostäder Ab.
- Fakturan innehåller alla uppgifter som mervärdesskattelagen kräver.
- Fakturaradernas sammanlagda belopp är detsamma som fakturans slutsumma.
- Följande ska framgå av fakturan
- Leverantörens/säljarens officiella namn som har antecknats i handelsregistret eller Skatteförvaltningens register
- Leverantörens/säljarens FO-nummer eller momsnummer
- Fastighetens namn (adress) samt kostnadsställets och fastighetsgruppens nummer och lokaltyp (= portfölj AS, VY, LT, PK, PT)
- Den reparerade lokalens nummer, till exempel lägenhetens nummer
- Förklaring eller grund för den händelse som ska faktureras (vara eller tjänst som ska levereras)
- Antalet händelser som ska faktureras och deras enhet, till exempel 3 timmar eller 3 stycken
- Arbetsnummer som beställaren ger i samband med beställningen
- Beställarens namn, det vill säga namnet på kontaktpersonen för Esbo Bostäder Ab
- Fastighetssystemets arbetsordernummer, om ett sådant finns. Ett arbete som beställts via fastighetssystemet ska faktureras med en faktura inom en (1) månad efter att arbetet slutförts
- Om man i samband med beställningen av arbetet har begärt att det ska stå "försäkring" på fakturan, ska detta synas på fakturan.
Vi har rätt att returnera felaktiga eller bristfälliga fakturor eller fakturor som strider mot faktureringsanvisningarna till leverantören för komplettering.
Bilagor till fakturan
Alla dokument som fakturan grundar sig på ska bifogas fakturan elektroniskt. Om bilagorna inte kan skickas elektroniskt med fakturan ska de skickas per e-post till adressen talous@espoonasunnot.fi senast samma dag som fakturan skickas.
Exempel på bilagor
- En kopia av beställningen.
- En kopia av intyget över arbetsskeden som motsvarar tabellen över entreprenadens delbetalningar och som beställaren har godkänt.
- Namnet på representanten för Esbo Bostäder Ab som gjort beställningen eller namnet på det fastighetsservicebolag som representerat bolaget.
- En utredning där det står följande saker: den andel av avgiften som hyresgästen ansvarar för, en beskrivning av felet och det utförda arbetet samt motivering och en kostnadsspecifikation av arbetet och förnödenheterna till den del leverantören känner till den.
Kreditfakturor
Om den ursprungliga fakturan är felaktig ska leverantören skicka en kreditfaktura till Esbo Bostäder och en ny faktura med rätt uppgifter. Kreditfakturan ska innehålla den ursprungliga fakturans nummer och referensuppgifter. Vi betalar inte dröjsmålsränta om betalningen av fakturan fördröjs på grund av ett fel eller behandling av reklamation.
Frågor om faktureringen kan skickas till adressen talous@espoonasunnot.fi
Esbo Bostäder i sociala medier
Vi betjänar inte kunder via våra sociala mediekanaler. På Facebook och Instagram delar vi tips om boende och glimtar ur vardagen i våra hus.
Vi informerar våra intressenter och samarbetspartner via LinkedIn. På våra kanaler uppmuntrar vi till en öppen diskussion med respekt för god sed, lagstiftningen och varje individs integritet.
Spelregler för våra sociala mediekanaler
Vi välkomnar en öppen och respektfull diskussion i våra sociala mediekanaler. Alla får delta i diskussionen, så länge inläggen följer god sed, lagen och respekterar varje individs integritet.
Följande är inte tillåtet på våra sociala medier:
- reklam
- politiska eller ideologiska kampanjer
- medveten spridning av felaktig information
- att förolämpa eller kränka andra personer
- svordomar, rasism eller uppmaningar till brott
Om du bryter mot dessa regler kan vi:
- ta bort eller dölja ditt inlägg,
- ge en anmärkning om olämpligt beteende och/eller
- blockera din åtkomst till våra sociala mediekanaler.