Boendeverksamhet

I det här avsnittet finns information om formell och informell boendeverksamhet. Du hittar information om boendestämmor, boendekommittéer, samarbetsorgan och områdesträffar. I avsnittet hittar du exempel på evenemang som boenden själv ordnar i sina bostadshus. Välkommen med i boendeverksamheten!

Boendeverksamheten är en viktig del av samarbetet mellan Esbo Bostäder och de boenden. Den främjar en trygg, välfungerande och trivsam boendemiljö.

Boendeverksamheten kan bestå av många gemensamma aktiviteter och påverkansarbete. 

En del av verksamheten grundar sig på lagen och följer Esbo Bostäders anvisningar. Detta kallas för formell boendeverksamhet och sköts till exempel av boendekommittéer och andra personer som valts vid boendestämmorna.

Boendeverksamheten kan också vara informell, såsom evenemang som boenden själva ordnar i sina bostadshus. 

Anvisning för boendeverksamheten hos Esbo Bostäder (på finska)

I anvisningen beskrivs hur Esbo Bostäder i praktiken tillämpar lagens bestämmelser om boendestämmor, boendekommittéer, samarbetsorgan, boenderepresentanter i styrelsen samt övervakningen av ekonomi och förvaltning. 

Boendeverksamhetens strukturer 

Till boendeverksamhetens strukturer hör fastighetsspecifika boendekommittéer och boendestämmor, områdesträffar, samarbetsorgan samt två boendemedlemmar i styrelsen.  

Boendeverksamheten koordineras av Esbo Bostäders kontaktperson för boendeverksamheten. 

Boendestämma

Om du vill ha information om frågor som gäller ditt bostadshus, lönar det sig att delta i boendestämman. Alla som bor i fastigheten är välkomna att delta i boendestämman.  

Boendestämman ordnas minst en gång om året. Där väljs fastighetens boendekommitté. I stället för en boendekommitté kan boendestämman välja en representant för de som bor i fastigheten. 

Boendekommitté

Boendekommittén sammankallar och ordnar boendestämman.  

Boendekommittén kan framföra önskemål till Esbo Bostäder om anskaffningar till fastigheten.  

Esbo Bostäder utarbetar enhetliga användningsregler för bilplatser, bastur, tvättstugor och klubbrum för alla fastigheter. Boendekommittén kan göra preciseringar i reglerna för den egna fastigheten.

Målet är att boendekommittén främjar gemenskap på fastigheten. Den kan ordna talkon, fester och olika evenemang. Vi beviljar ett årligt anslag för varje fastighets boendeverksamhet. Boendekommittén beslutar om användningen av anslaget.  

Boendekommittén har 3–9 medlemmar. 

Områdesträffar

Disponenterna för Esbo Bostäder bjuder in ordförandena för boendekommittéerna och representanter för de boende i fastigheterna inom sitt ansvarsområde till områdesträffar cirka fyra gånger per år. Under träffarna diskuterar man gemensamma aktuella frågor. 

Samarbetsorgan

Samarbetsorganet är en grupp som består av representanter för Esbo Bostäder och regionalt valda boendemedlemmar.

Gruppen sammanträder regelbundet för att diskutera frågor som gäller boende, underhåll och reparationer. Boendemedlemmarna för fram boendens åsikter.

I samarbetsorganet kan man också behandla frågor som gäller ekonomi, anskaffningar och ordningsregler. Esbo Bostäder gör upp riktlinjer och anvisningar utifrån diskussionerna.

Ordföranden och medlemmarna i samarbetsorganet får ett årsarvode för att sköta sitt uppdrag.

Styrelsens boendemedlemmar

Esbo Bostäders styrelse har två boendemedlemmar. De väljs vart fjärde år under kommunalvalsåret enligt följande:

  • Valet inleds på fastighetens boendestämmor, där boenden utser sina kandidater till primärvalet.
  • I primärvalet röstar boendekommittéernas ordföranden eller representanterna för dem som bor i fastigheten på sex kandidater.  
  • Esbo stad väljer bland de sex kandidaterna två boendemedlemmar till styrelsen.
  • Den officiella utnämningen av boendemedlemmar till styrelsenr görs vid Esbo Bostäders bolagsstämma.

Styrelsens boendemedlemmar får ett årsarvode för att sköta sitt uppdrag.

Uppgifter inom boendeverksamheten

På fastighetens boendestämmor utses representanter för boendekommittéerna och för andra uppgifter inom boendeverksamheten. Om du är intresserad av någon uppgift inom boendeverksamheten kan du gärna föreslå dig själv till uppgiften.  

Till fastigheternas boendekommittéer väljs 3–9 medlemmar. I stället för boendekommittén kan boendestämman välja en representant för de boende i fastigheten.

Boendeverksamheten kan också omfatta andra uppgifter. Esbo Bostäder beslutar om dessa årligen. För närvarande kan man vid boendestämman utöver boendekommittén välja en säkerhetsperson, en skyddsrumsskötare och en miljöexpert.

Vi ordnar utbildningar och evenemang för dem som sköter boendeverksamhetens uppgifter. Vi producerar också anvisningar och tips för att stöda boendeverksamheten. 

Boendekommitténs ordförande

Boendekommitténs ordförande sammankallar boendekommitténs möten och leder dem. Hen håller kontakt med Esbo Bostäder.

Ordföranden deltar i utbildningar, evenemang och områdesträffar som ordnas av Esbo Bostäder.

Ordföranden får ett årsarvode för att sköta sitt uppdrag.

Boendekommitténs vice ordförande

Boendekommitténs vice ordförande sköter ordförandens uppgifter om den ordinarie ordföranden är förhindrad eller avgår under mandatperioden.

Boendekommitténs sekreterare

Boendekommitténs sekreterare gör upp föredragningslistorna och protokollen för boendekommitténs möten tillsammans med ordföranden. Hen ansvarar också för att handlingarna förvaras på behörigt sätt.

Sekreteraren skickar kopior av boendekommitténs alla protokoll till disponenten inom två veckor från mötet.  

Ofta kommer man i boendekommittén överens om att det är sekreteraren som utarbetar och distribuerar kallelser och meddelanden.

Sekreteraren får ett årsarvode för att sköta sitt uppdrag.

Medlem i boendekommittén

Medlemmarna i boendekommittén deltar i kommitténs möten. Medlemmarna deltar i diskussionen och beslutsfattandet under mötena. De deltar i genomförandet av de frågor som man kommer överens om på mötena.

Boendekommitténs övriga uppgifter

Boendekommittén kan fördela ansvarsområden bland sina medlemmar. Sådana är till exempel observation av köpta tjänster, informering, ordnande av talkon samt klubb- och utflyktsverksamhet.  

Boendekommittén kan om den så önskar bjuda in boende till sina möten. Mötena kan också vara öppna för alla boende. 

Representant för de boende i fastigheten i stället för boendekommittén

I stället för boendekommittén kan boendestämman välja en representant för de boende i fastigheten.

Representanten för de boende i fastigheten ska lyssna på dem som bor i fastigheten och representera deras gemensamma åsikt. Representanten är kontaktperson för Esbo Bostäder i gemensamma ärenden för de boende.

Representanten för de boende i fastigheten får ett årsarvode för att sköta sitt uppdrag.

Säkerhetsperson

Säkerhetspersonen gör observationer om säkerhetsfrågor i sin bostadsfastighet och meddelar dem till Esbo Bostäder eller dess servicepartner. Hen är dock inte officiellt ansvarig för säkerheten i huset. 

Säkerhetspersonen kan utveckla fastighetens säkerhetsfrågor och informera andra boenden om dem.  

Vi ordnar årligen utbildning för säkerhetspersonerna i samarbete med experter inom räddningsbranschen. 

Skyddsrumsskötare

I största delen av våra fastigheter finns ett skyddsrum. För dessa fastigheter väljs en skyddsrumsskötare. Uppgiften grundar sig på räddningslagen.

Esbo Bostäder ansvarar tillsammans med sakkunniga inom fastighetsskötsel och säkerhet för skyddsrummen och deras utrustning. Skyddsrumsskötaren följer regelbundet upp att de hålls i gott skick. Hen kan också ge Esbo Bostäder förslag på förbättringar i anslutning till skyddsrummet och skyddsutrustningen.

Om det skulle inträffa en kris i samhället som kräver att skyddsrummet måste tas i bruk, leder skyddsrumsskötaren ibruktagandet av skyddsrummet och vägleder andra boende i hur man skyddar sig.  

Vi ordnar årligen utbildning för skyddsrumsskötarna i samarbete med experter inom befolkningsskydd.  

Miljöexpert

Miljöexperten är en boende som är intresserad av återvinning, sortering och andra hållbarhetsfrågor. Hen kan utveckla ett miljövänligt boende i det hus där hen bor och även tillsammans med andra miljöexperter. Miljöexperten kan i synnerhet bidra till en effektivare avfallssortering.

Miljöexperten rapporterar om sina observationer i hållbarhetsfrågor till Esbo Bostäder. I frågor som gäller avfallshantering och återvinning rapporterar hen dessutom till HRM (Helsingforsregionens miljötjänster).

Vi ordnar årligen utbildning för miljöexperterna i samarbete med återvinningsexperter. 

I det här avsnittet 

Bekanta dig också med