För sökande

I det här avsnittet hittar du tydliga anvisningar för hur du ska ansöka om en hyresbostad. Här får du också information om våra hyresbostäder, nya objekt som håller på att byggas samt om valet av hyresgäster. Därtill handleder vi dig i vad du ska göra om du får ett bostadserbjudande av oss.

Alla tjänster på nätet

Vi betjänar bostadssökande på nätet – inte per telefon eller e-post. Om du behöver stöd med att använda våra webbtjänster kan du få hjälp till exempel på Esbo stads servicepunkter och bibliotek. Rådgivning ges också av Hello Espoo-info.

Viktig information om att söka bostad

Bekanta dig noggrant med sidan Ansöka om bostad och se svaren på vanliga frågor.

Du kan också fråga chattboten. Den svarar snabbt och finns alltid till ditt förfogande.

Om du behöver hjälp med att söka en hyresbostad hos Esbo Bostäder eller andra hyresvärdar kan Esbo stads boenderådgivning (Edistia) hjälpa dig. Mer information och kontaktuppgifter finns på Edistias webbplats (på finska). 

Ansöka om bostad

När man söker bostad är det viktigaste att fylla i ansökan omsorgsfullt.

  • Bekanta dig först med bostäderna
  • Läs anvisningarna och kontrollera inkomst- och förmögenhetsgränserna
  • Fyll i bostadsansökan. Ansökan är i kraft i tre månader.  
  • Bekanta dig med kriterierna för val av hyresgäster och vänta på ett bostadserbjudande. Vi kontaktar dig bara om vi kan erbjuda dig en bostad.

Redigera ansökan och förläng giltighetstiden

Sinä tai kanssahakijasi voitte päivittää hakemuksen tietoja sähköisessä asiointipalvelussa.

  1. Kirjaudu sisään sähköiseen asiointipalveluun.
  2. Valitse hakemus, jota haluat muokata.
  3. Siirry muokkaamaan hakemusta hakemuskoosteen lopusta.
  4. Tee tarvittavat muutokset ja tarkista tietosi yhteenvetosivulta.
  5. Lähetä hakemus, jotta päivitykset tallentuvat.

Kaikki muutokset päivittyvät heti. 

Hakemuksen voimassaolo jatkuu aina kolmella kuukaudella, kun muokkaat sitä. Jos hakemuksesi voimassaoloaika on päättynyt, sinun täytyy täyttää uusi hakemus.

Beställa en kopia av bostadsansökan

Om du behöver en kopia av bostadsansökan till exempel för FPA kan du beställa den till din e-post.  

När du fyller i en ny ansökan

  • På ansökans sista sida ser du ett sammandrag av de uppgifter du har angett. Kontrollera dem noggrant.
  • Välj alternativet "Ja" på punkten "Jag vill ha en sammanställning per e-post".
  • Skicka in ansökan. Du får en kopia per e-post.

När du behöver en kopia av en gällande bostadsansökan

  • Logga in i onlinetjänsten.
  • Välj "Redigera ansökan" i slutet av sammanställningen av ansökningen.
  • Gå noggrant igenom uppgifterna i ansökan och gör nödvändiga ändringar.
  • Välj "Ja" på punkten "Jag vill ha en sammanställning per e-post".
  • Spara ändringarna. Du får en kopia per e-post. 

Uppdatera egna kontaktuppgifter

Om ditt telefonnummer ändras, du tar i bruk en ny e-postadress eller flyttar, bör du uppdatera uppgifterna i ansökan i onlinetjänsten.

Det är viktigt att dina kontaktuppgifter är korrekta. Om vi kan erbjuda dig en bostad skickar vi en notifikation om bostadserbjudandet per e-post och som textmeddelande.

Före erbjudandet kontrollerar vi din adress i befolkningsregistret. Adressen du uppger i ansökan ska vara densamma som i befolkningsregistret. 

Återkalla bostadsansökan

Om du inte längre ansöker om bostad, annullera bostadsansökan i onlinetjänsten 

Efter återkallandet raderas ansökan genast. 

I det här avsnittet