Vanliga frågor

Söker du hyresbostad hos Esbo Bostäder? På den här sidan hittar du svar på de vanligaste frågorna bland bostadssökande. Ämnena handlar om bostadsansökan, val av boende, bostadserbjudanden och bostadsbyte.

Att sända och redigera bostadsansökan samt giltighetstid 

Hur vet jag att min ansökan har kommit fram?

Du får en e-postbekräftelse direkt när du har skickat in din bostadsansökan. I bekräftelsen ser du också hur länge ansökan är giltig.

I e-postmeddelandet finns en länk till e-tjänsten för sökande. Där kan du:

  • kontrollera och uppdatera uppgifterna i din ansökan,
  • förlänga ansökningens giltighetstid eller
  • radera ansökan om du inte längre söker bostad.

Alla ändringar träder i kraft omedelbart. Om giltighetstiden för din ansökan löper ut måste du fylla i en ny ansökan. 

Kan jag redigera ansökan?

Du eller din medsökande kan uppdatera uppgifterna i ansökan i onlinetjänsten. 

  1. Logga in i onlinetjänsten. 
  2. Välj den ansökan som du vill redigera. 
  3. Redigera ansökan i slutet av sammanställningen av ansökan. 
  4. Gör nödvändiga ändringar och kontrollera dina uppgifter på sammandragssidan. 
  5. Skicka ansökan så att uppdateringarna sparas. 

Alla ändringar uppdateras genast.  

Ansökans giltighetstid förlängs alltid med tre månader när du redigerar den. Om giltighetstiden för din ansökan har löpt ut måste du fylla i en ny ansökan.

Var ser jag om min bostadsansökan fortfarande är giltig?

Vi skickar en påminnelse till dig per e-post två veckor innan din ansökan förfaller. Du behöver alltså inte själv bevaka ansökans giltighetstid.

Du kan också kontrollera det sista giltighetsdatumet i bekräftelsemeddelandet som du fick när du skickade in ansökan.

Måste jag lämna in en ny ansökan om min bostadsansökan förfaller?

Ja. Din bostadsansökan är giltig i tre månader. Vi skickar en e-postpåminnelse till dig 14 dagar innan ansökan förfaller.

Du kan redigera ansökan och förlänga dess giltighet i e-tjänsten så länge den fortfarande är i kraft.

Kan jag ansöka om en bostad hos Esbo Bostäder även om jag inte bor i Esbo?

Ja det kan du.

Närmare information om valet av hyresgäster finns på sidan Ansöka om bostad.

Kan jag återkalla min bostadsansökan?

Ja.Om du inte längre ansöker om bostad, återkalla bostadsansökan i den sökandes onlinetjänst.  

Efter återkallandet raderas ansökan genast. 

Att få en bostad och val av hyresgäster

Hur lång tid tar det att få en bostad?

Vi kan inte bedöma hur lång tid det tar att få en bostad. Det finns betydligt fler sökande än det finns lediga bostäder. Dessutom beror det på vilken typ av bostad du söker, var du vill bo och vilka andra önskemål du har.

Vi har inget kösystem. Vid val av hyresgäster prioriteras de som har mycket brådskande eller brådskande behov av bostad. De utgör majoriteten av alla sökande.

Vi kontaktar dig om vi kan erbjuda dig en bostad.

Får varje sökande en bostad från Esbo Bostäder?

Nej. Det finns många fler sökande än det finns bostäder som blir lediga.

Till exempel år 2024 tog vi emot över 37 000 ansökningar. 2 474 hushåll fick en hyresbostad, varav största delen flyttade till en enrummare eller tvårummare.

Eftersom antalet ansökningar är mångdubbelt så stort som antalet bostäder som blir lediga, kan vi inte erbjuda en bostad till alla.

Hur väljs hyresgästerna?

De flesta av våra hyresbostäder är statligt stödda hyresbostäder. Valet av hyresgäster till dessa grundar sig på lag och den sökandes bostadsbehov, förmögenhet och inkomster påverkar möjligheterna att få en bostad. 

Företräde ges åt sökande med mycket brådskande bostadsbehov och med minst förmögenhet och lägst inkomster.

I valet beaktar vi också att det bor olika slags människor i våra hus.  

Påverkar de önskemål om område och specialönskemål som valts i ansökan, möjligheterna att få en bostad?

Ja, de uppgifter du angett i ansökan påverkar om du eventuellt kan erbjudas en bostad. Därför är det viktigt att du fyller i ansökan omsorgsfullt.

Observera särskilt följande:

  • Välj endast de områden där du verkligen vill bo.
  • Ange i ansökan endast de önskemål som verkligen är viktiga för dig (till exempel hiss, balkong eller bilplats).
  • Lägg i ansökan till alla personer som flyttar med dig.  
  • Kontrollera att den maximihyra du angett är realistisk i förhållande till storleken på den bostad du ansöker om.

Det är dock bra att veta att det finns fler sökande än det finns lediga bostäder. Vi kan inte lova dig en bostad även om ansökan innehåller alla nödvändiga uppgifter. 

Påskyndar det bostadsanskaffningen om jag kontaktar er?

Nej, det gör det inte. 

Vi erbjuder inte de sökande service per telefon eller e-post, eftersom 

  • vi behandlar alla sökande jämlikt och valet av hyresgäster grundar sig endast på de uppgifter som angetts i ansökningarna. 
  • vi inte kan ge någon information om behandlingen av ansökningar. 
  • vi inte kan göra ändringar i ansökningarna för de sökandes räkning. 

Det viktigaste är att du fyller i bostadsansökan omsorgsfullt och håller uppgifterna uppdaterade i onlinetjänsten.  

Bostadserbjudande

Hur får jag information om bostadserbjudandet?

Om vi kan erbjuda dig en bostad meddelar vi detta per e-post och med ett textmeddelande. Därför är det viktigt att dina kontaktuppgifter är korrekta.  

Bostadserbjudandet gäller i tre vardagar. 

Om jag får ett bostadserbjudande, kan jag gå och titta på bostaden?

Ja.  

I bostadserbjudandet får du anvisningar om hur du kommer överens om en bostadsvisning. Gå och titta på bostaden innan du godkänner erbjudandet.

Undantag är nya objekt som håller på att byggas och objekt som genomgår en grundlig renovering. Eventuella bostadsvisningar i dem ordnas först närmare färdigställandet

Vad ska jag göra om jag inte vill ta emot den erbjudna bostaden?

Om du inte tar emot bostaden ska du meddela detta i onlinetjänsten innan erbjudandet upphör. Du kommer till tjänsten via länken i e-postmeddelandet.

Ange också varför du inte godkänner bostadserbjudandet.

Om du vill fortsätta att söka bostad, kontrollera att uppgifterna, områdena och önskemålen i ansökan är uppdaterade.

Om du inte längre ansöker om bostad hos Esbo Bostäder bör du återkalla ansökan i onlinetjänsten. Ansökan raderas genast efter att den har återkallats.   

Byte av bostad och andra frågor

Jag bor hos Esbo Bostäder och vill byta bostad – hur gör jag?

Om du vill byta bostad måste du fylla i en bostadsansökan. 

  • Fyll i ansökan omsorgsfullt och berätta varför du vill byta bostad. Ansökan är i kraft i tre månader. Du kan redigera uppgifterna i en gällande ansökan i onlinetjänsten. 
  • Du kan ansöka om byte av bostad först när du har bott i din nuvarande bostad i minst ett år eller när din familjs storlek ändras. 

Observera att inkomstgränserna för hyresbostäder som byggts med statligt stöd också gäller de nuvarande hyresgästerna i Esbo Bostäder. Man kan avvika från inkomstgränserna om du måste byta bostad av orsaker som du inte själv kan påverka.  

Kan jag få nödinkvartering hos Esbo Bostäder?

Vi erbjuder inte nödinkvartering. Om du brådskande behöver inkvartering ska du kontakta socialväsendet i ditt välfärdsområde. Även församlingar kan erbjuda nödinkvartering.

Var får jag hjälp med att uträtta ärenden elektroniskt?

Bekanta dig med onlinetjänstens bruksanvisningar. Om du behöver 

  • hjälp med att söka hyresbostad hos oss eller andra hyresvärdar, kontakta Esbo stads boenderådgivning (Edistia). Mer information och kontaktuppgifter hittar du på Edistias webbplats (på finska) 
  • Om du behöver stöd i användningen av datorer eller webbtjänsterna kan du få hjälp till exempel vid servicepunkterna och biblioteken i Esbo. 

Bekanta dig också med