Ohjeita sähköisen asiointipalvelun käyttöön
Näin rekisteröidyt sähköisen asiointipalvelun käyttäjäksi
Kun käytät hakijan tai asukkaan sähköistä asiointipalvelua ensimmäistä kertaa:
- Klikkaa asiointipalvelun kirjautumissivulla Luo tunnus -painiketta ja syötä sähköpostiosoitteesi. Käytä sähköpostiosoitetta, johon sinulla on pääsy, sillä lähetämme siihen viestin rekisteröitymisen jatkamiseksi.
- Avaa sähköpostiin saapunut rekisteröitymisviesti ja klikkaa viestissä olevaa linkkiä. Linkki vie sinut tunnistautumissivulle.
- Seuraa tunnistautumispalvelun ohjeita ja tunnistaudu vahvasti joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Tunnistautumisen jälkeen luo itsellesi salasana. Salasanan tulee olla vähintään 10 merkkiä pitkä ja sisältää vähintään yhden pienen kirjaimen, yhden ison kirjaimen, yhden numeron ja yhden erikoismerkin.
Näytöllä näkyvä visuaalinen ohjeistus auttaa varmistamaan, että salasanasi täyttää kaikki vaatimukset.
Kun salasana on luotu, rekisteröityminen on valmis. Voit nyt kirjautua palveluun käyttämällä sähköpostiosoitettasi ja luomaasi salasanaa.
Asunnonhakija, pidä asuntohakemuksen tiedot aina ajan tasalla
On ymmärrettävää, että tilanteesi ja toiveesi saattavat muuttua sen jälkeen, kun olet jättänyt hakemuksen. Hakijan sähköisessä asiointipalvelussa saat pidettyä hakemuksesi tiedot aina ajan tasalla.
Kun olet kirjautunut sisään hakijan sähköiseen asiointipalveluun
- Löydät hakemuskoosteen lopusta kohdan "Siirry muokkaamaan hakemusta".
- Käy seuraavaksi läpi hakemuksen tiedot ja tee tarvittavat muutokset.
- Tarkista vielä hakemuksen tiedot yhteenvetosivulta ja
- lähetä hakemus.
Aina kun muokkaat hakemustasi, sen voimassaoloaika jatkuu kolmella kuukaudella.
Voit myös perua hakemuksesi samassa palvelussa. Tällöin hakemuksesi voimassaolo lakkaa välittömästi. Jos vuokra-asuntohakemuksesi vanhenee, sinun on täytettävä uusi hakemus.
Asukkaana voit hoitaa monta asumiseen liittyvää asiaa EAsyssä
Asukkaan sähköinen asiointipalvelu EAsy on tarkoitettu Espoon Asuntojen nykyisille asukkaille. Siellä voit
- täyttää sisäänmuuton yhteydessä asunnon kuntotarkastuslomakkeen
- tarkastella vuokrasopimuksesi tietoja
- katsoa vuokran ja muiden maksujen tiedot ja tilanteen
- päivittää yhteystietojasi ja lisätä pankkitilinumerosi
- tutustua kiinteistösi tietoihin ja pelastussuunnitelmaan
- lukea asukastiedotteita. Huomaa, että julkaisemme EAsyssä vain koko kiinteistöä koskevia yleistiedotteita. Tärkeät tiedotteet jaamme aina myös kiinteistön ilmoitustaululle.
- jättää vikailmoituksen ja seurata sen käsittelyn etenemistä
- hakea lupaa omatoimiremonttiin, ilmoittaa vuokraoikeudensiirrosta tai tilata asunnontarkastuksen.
- tarkastella kiinteistösi kulutustietoja
Ratkaisuja erilaisiin ongelmatilanteisiin
Alta löydät vastauksia yleisimpiin pulmiin. Jos et löydä ratkaisua ongelmaasi, ole yhteydessä asiakaspalveluun, asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi.
Rekisteröityminen ei onnistu
Olet asukas, etkä saa luotua tunnusta
Tämä johtuu usein siitä, että sähköpostiosoitteesi ei ole ajan tasalla järjestelmässämme.
Ota yhteyttä asiakaspalveluun, niin tarkistamme ja päivitämme tietosi, puh. 09 3544 5000 (ma-pe klo 9-12) tai asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi.
Yrität jättää asuntohakemuksen, mutta et pääse kirjautumaan palveluun
Sinulla tulee olla voimassaoleva asuntohakemus ennen kuin voit luoda tunnukset ja kirjautua sisään.
Tutustu huolella Asunnon hakeminen -sivuun ja täytä sen jälkeen asuntohakemus.
Rekisteröitymislinkki ei toimi
Sähköpostiisi lähetetty rekisteröitymislinkki on voimassa 24 tuntia. Jos linkin voimassaoloaika on ylittynyt, sinun tulee aloittaa rekisteröityminen alusta.
Saat virheilmoituksen, kun yrität rekisteröityä tai kirjautua sisään
Lähetä virheilmoituksesta viesti osoitteeseen asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi.
Liitä mukaan kuvakaappaus virheilmoituksesta, se helpottaa selvittämistä.
Olet rekisteröitynyt käyttäjäksi
Et voi kirjautua verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella
Vahvaa tunnistautumista tarvitaan vain ensimmäisellä kerralla, kun rekisteröidyt EAsyn käyttäjäksi. Tämän jälkeen kirjaudut palveluun sähköpostiosoitteella ja salasanalla.
Olemme poistaneet verkkopankki- ja mobiilivarmennekirjautumisen jatkuvana vaihtoehtona, jotta asiointi olisi sujuvampaa ja palvelun ylläpito kustannustehokkaampaa.
Olet asukas, ja näet vain Tarjoukset -osion
Olet kirjautunut hakijan sähköisen asiointipalvelun kautta. Kirjaudu ulos ja käytä oikeaa painiketta, Asukkaan sähköinen asiointipalvelu EAsy.
Sähköinen asiointipalvelu ei toimi laitteellasi oikein
Jos huomaat toimimattomuutta,
- sulje ja käynnistä verkkoselain uudelleen,
- kokeile käyttää asiointikanavaa toisella laitteella (esimerkiksi puhelimella tai tabletilla),
- tyhjennä verkkoselaimesi välimuisti tai
- vaihda käyttämäsi verkkoselain toiseen (esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox).
Salasana unohtunut
Jos unohdit salasanasi, tilaa salasanan vaihtolinkki kirjautumissivulta. Saat salasanan vaihtolinkin sähköpostiisi. Linkki on voimassa yhden (1) tunnin.
Salasanassa tulee olla vähintään kymmenen merkkiä
Luo salasana, jossa on vähintää kuusi merkkiä. Niistä yhden on oltava ISO KIRJAIN ja yhden pieni kirjain. Lisäksi salasanassa tulee olla yksi numero ja yksi erikoismerkki kuten @, # tai &.
Milloin sähköinen asiointi ei ole mahdollista?
Sähköiset asiointipalvelut (EAsy ja hakijan asiointipalvelu) ovat käytettävissä vain vuokrasopimuksen osapuolille tai hakijoille henkilökohtaisesti. Palveluissa ei voi asioida toisen puolesta, esimerkiksi valtakirjalla. Myöskään edunvalvojalle emme voi luoda tunnuksia.