Kuva
Kuvassa tyttö istuu kannettava tietokone sylissä ja hänen päänsä yläpuolella on kysymysmerkkejä.

Ohjeita sähköisen asiointipalvelun käyttöön

Tältä sivulta löydät hyödyllisiä ohjeita asiointipalvelun käyttöönottoon ja käyttöön. Huomaa, että sama käyttäjätunnus ja salasana käyvät molempiin palveluihin riippumatta siitä, oletko rekisteröitynyt asunnonhakijana vai asukkaana.

Näin rekisteröidyt sähköisen asiointipalvelun käyttäjäksi

Kun käytät hakijan tai asukkaan sähköistä asiointipalvelua ensimmäistä kertaa, 

  • valitse kirjautumissivulla kohta "Rekisteröidy palveluun". Sinut ohjataan tunnistautumaan vahvasti verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Seuraa tunnistautumispalvelun ohjeita.
  • Tunnistautumisen jälkeen kirjoita sähköpostiosoitteesi ja luo salasana. Salasanassa tulee olla vähintään kuusi merkkiä, joista vähintään yksi on iso kirjain, vähintään yksi on pieni kirjain, vähintään yksi on numero ja vähintään yksi on erikoismerkki.
  • Saat sähköpostiisi viestin, jossa on linkki käyttäjätunnuksesi aktivoimiseen. Vahvistuslinkki on voimassa 24 tuntia. Linkistä sinut ohjataan sivulle, jossa vahvistat rekisteröitymisen kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi ja salasanasi.

Jatkossa voit kirjautua sisään sähköpostiosoitteellasi, joka on käyttäjätunnuksesi, ja salasanalla, jonka rekisteröitymisen yhteydessä loit. 

Asunnonhakija, pidä asuntohakemuksen tiedot aina ajan tasalla

On ymmärrettävää, että tilanteesi ja toiveesi saattavat muuttua sen jälkeen, kun olet jättänyt hakemuksen. Hakijan sähköisessä asiointipalvelussa saat pidettyä hakemuksesi tiedot aina ajan tasalla. 

Kun olet kirjautunut sisään hakijan sähköiseen asiointipalveluun

  • Löydät hakemuskoosteen lopusta kohdan "Siirry muokkaamaan hakemusta". 
  • Käy seuraavaksi läpi hakemuksen tiedot ja tee tarvittavat muutokset. 
  • Tarkista vielä hakemuksen tiedot yhteenvetosivulta ja 
  • lähetä hakemus.

Aina kun muokkaat hakemustasi, sen voimassaoloaika jatkuu kolmella kuukaudella. 

Voit myös perua hakemuksesi samassa palvelussa. Tällöin hakemuksesi voimassaolo lakkaa välittömästi. Jos vuokra-asuntohakemuksesi vanhenee, sinun on täytettävä uusi hakemus. 

Asukkaana voit hoitaa monta asumiseen liittyvää asiaa EAsyssä

Asukkaan sähköinen asiointipalvelu EAsy on tarkoitettu Espoon Asuntojen nykyisille asukkaille. Siellä voit 

  • täyttää sisäänmuuton yhteydessä asunnon kuntotarkastuslomakkeen
  • tarkastella vuokrasopimuksesi tietoja
  • katsoa vuokran ja muiden maksujen tiedot ja tilanteen
  • päivittää yhteystietojasi ja lisätä pankkitilinumerosi
  • tutustua kiinteistösi tietoihin ja pelastussuunnitelmaan
  • lukea asukastiedotteita
  • jättää vikailmoituksen ja seurata sen käsittelyn etenemistä 
  • hakea lupaa omatoimiremonttiin, ilmoittaa vuokraoikeudensiirrosta tai tilata asunnontarkastuksen.
  • tarkastella kiinteistösi kulutustietoja
  • irtisanoa vuokrasopimuksesi

Ratkaisuja erilaisiin ongelmatilanteisiin

Salasana unohtunut

Jos unohdit salasanasi, tilaa salasanan vaihtolinkki kirjautumissivulta. Saat salasanan vaihtolinkin sähköpostiisi. Linkki on voimassa 24 tuntia. 

Salasanassa tulee olla vähintään kuusi merkkiä

 Luo salasana, jossa on vähintää kuusi merkkiä. Niistä yhden on oltava ISO KIRJAIN ja yhden pieni kirjain. Lisäksi salasanassa tulee olla yksi numero ja yksi erikoismerkki kuten @, # tai &.  

Sähköpostiosoitteesi vaihtuu, näin saat sen käyttäjätunnukseksesi

Jos sähköpostiosoitteesi vaihtuu ja haluat vaihtaa sen sähköisen asiointipalvelumme käyttäjätunnukseksi, sinun tulee rekisteröityä palveluun uudestaan. 

Käytä rekisteröitymisen yhteydessä uutta sähköpostiosoitettasi ja luo uusi salasana. 

Sähköinen asiointipalvelu ei toimi laitteellasi

Jos huomaat toimimattomuutta, 

  • sulje ja käynnistä verkkoselain uudelleen,
  • kokeile käyttää asiointikanavaa toisella laitteella (esimerkiksi puhelimella tai tabletilla), 
  • tyhjennä verkkoselaimesi välimuisti tai  
  • vaihda käyttämäsi verkkoselain toiseen (esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox).