Kuva
Tekoälyllä tuotetussa kuvassa leijailee erivärisiä papereita
Uutinen 28.10.2025

Paperia vai pikseleitä? Asukkaat vastasivat, miten he haluavat meidän viestivän

Kolahtaako postiluukusta lehti vai kilahtaako sähköposti? Tätä kysyimme lokakuisen asukasuutiskirjeen yhteydessä, ja vastauksia tuli runsaasti. Ne osoittavat, että digin rinnalla myös paperilla on yhä oma paikkansa.

Lyhyeen kyselyymme ehti määräajassa vastata 764 asukasta, lähes 14 prosenttia kirjeen avanneista. Tulokset jakautuivat näin:

  • 45,7 % ei kaipaa mitään paperista, vaan sähköinen viestintä riittää hyvin.
  • 34,2 % toivoo seinäkalenteria.
  • 20,2 % haluaisi jatkossakin saada painetun asukaslehden kerran vuodessa.

Sähköinen viestintä on monelle luontevin tapa

Lähes puolet vastaajista kertoi viihtyvänsä täysin sähköisten kanavien varassa. Sähköinen viestintä koetaan nopeaksi, käteväksi ja ympäristöystävälliseksi. Moni kiitti sitä, että viestit säilyvät sähköpostissa eikä turhaa paperia synny.

”Säästetään luontoa, ja tärkeät tiedot ovat aina mukana puhelimessa”, kuten eräs vastaaja kirjoitti.

Seinäkalenteri toisi iloa ja hyötyä koko vuodeksi

Reilu kolmannes vastaajista kannatti seinäkalenteria. Kalenteri nähtiin konkreettisena arjen apurina – ja vähän lahjanakin. Siihen toivottiin vuokranmaksupäiviä, huoltovinkkejä, meidän yhteystietojamme ja kuvitukseksi espoolaisia luontokuvia.

”Kalenteri on hyödyllinen ja kaunis. Se muistuttaa arjen rytmistä ja asumisen asioista”, kuvaili yksi vastaajista.

Paperille painettu viesti ei katoa

Viidennes vastaajista haluaisi, että postiluukusta kolahtaisi lehti edes kerran vuodessa. Paperinen lehti koettiin rauhoittavaksi, mukavaksi lukea ja yhteisölliseksi.

”Fyysinen lehti saa pysähtymään, digimaailmassa kaikki menee niin nopeasti ohi”, totesi eräs vastaaja.

Moni muistutti myös, että kaikilla asukkailla ei ole laitteita tai taitoja sähköisen viestinnän käyttöön, joten painettu lehti olisi tärkeä saavutettavuuden kannalta.

Kiitos, että jaoit mielipiteesi

Kysely osoitti, että viestintää seurataan monella tavalla.

Monelle sähköinen viestintä riittää hyvin, osa kaipaa painettua lehteä tai seinäkalenteria, ja jotkut toivoivat yhdistelmää: sähköisiä viestejä arkeen ja painettua sisältöä esimerkiksi kerran vuodessa. Osa vastaajista korosti myös saavutettavuutta ja toivoi, että tärkeimmät tiedotteet näkyisivät jatkossakin paperilla talojen ilmoitustauluilla.

Näiden palautteiden perusteella jatkamme viestinnän kehittämistä. Tänä vuonna keskitymme kuitenkin sähköiseen viestintään emmekä julkaise painettua asukaslehteä. Samalla katseemme on jo tulevassa: suunnittelemme parhaillaan ensi vuoden viestintää, ja siihen kyselyn tulos tarjosi meille paljon hyödyllistä tietoa.

Kiitos!

Kuva on tuotettu tekoälyllä (Adobe Express).