Paperia vai pikseleitä? Asukkaat vastasivat, miten he haluavat meidän viestivän
Lyhyeen kyselyymme ehti määräajassa vastata 764 asukasta, lähes 14 prosenttia kirjeen avanneista. Tulokset jakautuivat näin:
- 45,7 % ei kaipaa mitään paperista, vaan sähköinen viestintä riittää hyvin.
- 34,2 % toivoo seinäkalenteria.
- 20,2 % haluaisi jatkossakin saada painetun asukaslehden kerran vuodessa.
Sähköinen viestintä on monelle luontevin tapa
Lähes puolet vastaajista kertoi viihtyvänsä täysin sähköisten kanavien varassa. Sähköinen viestintä koetaan nopeaksi, käteväksi ja ympäristöystävälliseksi. Moni kiitti sitä, että viestit säilyvät sähköpostissa eikä turhaa paperia synny.
”Säästetään luontoa, ja tärkeät tiedot ovat aina mukana puhelimessa”, kuten eräs vastaaja kirjoitti.
Seinäkalenteri toisi iloa ja hyötyä koko vuodeksi
Reilu kolmannes vastaajista kannatti seinäkalenteria. Kalenteri nähtiin konkreettisena arjen apurina – ja vähän lahjanakin. Siihen toivottiin vuokranmaksupäiviä, huoltovinkkejä, meidän yhteystietojamme ja kuvitukseksi espoolaisia luontokuvia.
”Kalenteri on hyödyllinen ja kaunis. Se muistuttaa arjen rytmistä ja asumisen asioista”, kuvaili yksi vastaajista.
Paperille painettu viesti ei katoa
Viidennes vastaajista haluaisi, että postiluukusta kolahtaisi lehti edes kerran vuodessa. Paperinen lehti koettiin rauhoittavaksi, mukavaksi lukea ja yhteisölliseksi.
”Fyysinen lehti saa pysähtymään, digimaailmassa kaikki menee niin nopeasti ohi”, totesi eräs vastaaja.
Moni muistutti myös, että kaikilla asukkailla ei ole laitteita tai taitoja sähköisen viestinnän käyttöön, joten painettu lehti olisi tärkeä saavutettavuuden kannalta.
Kiitos, että jaoit mielipiteesi
Kysely osoitti, että viestintää seurataan monella tavalla.
Monelle sähköinen viestintä riittää hyvin, osa kaipaa painettua lehteä tai seinäkalenteria, ja jotkut toivoivat yhdistelmää: sähköisiä viestejä arkeen ja painettua sisältöä esimerkiksi kerran vuodessa. Osa vastaajista korosti myös saavutettavuutta ja toivoi, että tärkeimmät tiedotteet näkyisivät jatkossakin paperilla talojen ilmoitustauluilla.
Näiden palautteiden perusteella jatkamme viestinnän kehittämistä. Tänä vuonna keskitymme kuitenkin sähköiseen viestintään emmekä julkaise painettua asukaslehteä. Samalla katseemme on jo tulevassa: suunnittelemme parhaillaan ensi vuoden viestintää, ja siihen kyselyn tulos tarjosi meille paljon hyödyllistä tietoa.
Kiitos!
Kuva on tuotettu tekoälyllä (Adobe Express).